Terapia Biofeedback prowadzona jest w naszym Ośrodku od września 2006 roku. Sprzęt do terapii został sfinansowany przez MEN ze środków EFS. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie terapii Biofeedback o wysokiej skuteczności, w pełni dostosowanej do potrzeb naszych uczniów. Cenną rzeczą w terapii jest możliwość bieżącego monitorowania postępów uczniów i korygowanie na bieżąco kierunku terapii.
EEG – Biofeedback to metoda terapii wykorzystywana w zajęciach rewalidacyjnych. Do systemu Biofeedback jest dołączona przystawka do sprzężenia zwrotnego, która pozwala uczniowi w graficznie prostej formie wideogry przedstawić stałą i natychmiastową informację o stanie jego czynności bioelektrycznej mózgu tak, aby mógł nauczyć się ją regulować. Celem terapii jest pozytywna, korzystna dla zdrowia regulacja fal mózgowych, czyli zmiana wzorca fal mózgowych w procesie treningowym.
Na czym polega trening EEG Biofeedback?
Uczeń podczas terapii uczy się panować nad własnymi falami mózgowymi w procesie samouczenia się za pomocą sprzężenia zwrotnego, tj. Nagrody za uzyskanie odpowiednich parametrów, uczyć się kierować swoją czynnością bioelektryczną mózgu, zwiększając występowanie pożądanych i hamując występowanie niepożądanych fal mózgowych, które łączą się z różnymi zaburzeniami pracy mózgu. Treningi prowadzą stopniowo do harmonizacji i większej stabilności czynności mózgu.
Sygnał EEG, odbierany elektrodami przyklejonymi na skórze owłosionej części głowy, jest przetwarzany do formy wideogry przystępnej graficznie uczniowi.
Dziecko śledzi wideogrę na monitorze i próbuje kierować ją własną wolą i umysłem. Za dobre wykonane zadanie łączące się z powstaniem pożądanych i hamowaniem niepożądanych fal mózgu otrzymuje nagrodę: wideogram mu się udaje, otrzymuje punkty na monitorze, punkty sygnalizowane dźwiękowo. W ten sposób otrzymuje sprzężenie zwrotne drogą wzrokową i słuchową. W procesie uczenia mózg uczy się wytwarzać odpowiednie częstotliwości pasm fal mózgowych i sytuacjach poza gabinetem terapeutycznym.
Wskazania do terapii EEG Biofeedback:
■ zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i koncentracji uwagi
(ADD)
■ zaburzenia ze spektrum autyzmu (Autyzm, zespół Asperegera)
■ zaburzenia mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy)
■ zaburzenia spostrzegania, koncentracji uwagi oraz pamięci
■ stany lękowe
■ zaburzenia snu
■ problemy szkolne (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
■ problemy z adaptacją społeczną oraz kontrolowaniem emocji
■ przewlekłe bóle głowy i migreny
■ chroniczne zmęczenia
■ zaburzenia przyjmowania pokarm
Przeciwwskazania do terapii EEG Biofeedback:
■ przepuklina przeponowa
■ padaczka (hiperwentylacja)
■ stan zapalny skóry głowy
■ zaburzenia rytmu serca
■ negatywny stosunek ucznia do terapii
Uczniowie naszej szkoły najczęściej korzystają z terapii rozwijającej procesy poznawcze tj. pamięć, koncentrację, umiejętność rozwiązywania zadań matematycznych, oraz poprawiającej proces czytania.
Dla osób z cechami nadpobudliwości i problemami jakie z nich wynikają, jak choćby jąkanie, czy przyspieszone tempo mowy, prowadzone są zajęcia w oparciu o protokoły relaksacyjne, których celem jest obniżenie stresu, napięcia i lęku.
Pierwszeństwo korzystania z zajęć mają uczniowie, którym zalecono terapię EEG Biofeedback w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Terapia jest przeznaczona dla wszystkich uczniów naszego Ośrodka.